Smartphone: vriend of vijand

Kijkend op je smartphone, negeer je de mensen met wie je op dat moment bent. Wanneer zet jij je apparaten uit? En op welk moment wil je dat iemand anders zijn/haar telefoon eens weglegt?

Verdeel de klas

Kies drie of vijf juryleden. Verdeel daarna de klas in twee teams: voorstanders en tegenstanders. Bekijk de instructievideo indien dit nog niet is gedaan.

Bekijk de video


 

Start het debat

Gebruik onderstaande sheets om het debat in de klas te doorlopen. Handig: middenin zit een link naar een YouTubefilmpje dat aftelt van 8 naar 0 minuten om de debattijd gemakkelijk in de gaten te houden!


Tip: Klik op het vierkante icoontje om de slides fullscreen te bekijken en zorg ervoor dat het geluid aan staat.

 

Tips om verder aan de slag te gaan met het thema

Online Masters

Online Masters is een gratis online interactief lesprogramma dat tot doel heeft om jongeren te stimuleren digitale vaardigheden te ontwikkelen. Er staan vier onderwerpen centraal: de digitale wereld, creatief en vaardig online, veilig online en bewust online.

» Meer informatie

 

It’s up to you

Wil je in gesprek over (cyber)pesten? ‘It’s up to you’ is een interactieve film die jongeren helpt om bewuster te worden van hun rol in dat groepsproces. Aansluitend kun je met de klas een gezamenlijke gedragscode laten opstellen. Voor docenten is een handleiding beschikbaar.

» Meer informatie

 

Fietsmodus

Hoe stimuleer je leerlingen om in het verkeer niet met hun telefoon bezig te zijn? Met de app Fietsmodus van de Rijksoverheid kunnen ze punten verdienen met de kilometers die ze smartphonevrij fietsen.

» Meer informatie

 

Meer doen met debatteren?

Haak aan bij een van de vier activiteiten van het Nederlands Debat Instituut: een nascholingscursus, een debattraining in de klas, een maandelijkse lestip in je mailbox of deelname aan een landelijk debatkampioenschap.

» Meer informatie


Rauwkost: Wanneer ben je telefoonverslaafd?

Raak je in paniek als je je telefoon niet bij de hand hebt? Dan heb je misschien wel een telefoonverslaving (of in een moeilijk woord: nomofobie). Op het festival de Beschaving in Utrecht deden sociale wetenschappers dit jaar voor het eerst een offline experiment naar smartphoneverslaving.

» Meer informatie

 

VR in de klas

In de brochure ‘VR in de klas’ staan lesideeën, maar ook een paar belangrijke vragen om aan leerlingen te stellen. Bijvoorbeeld: Hoe voorkom je dat je blijft rondhangen op je telefoon? Doen we het wel goed, zo schermgericht bezig zijn? Wanneer zet je je apparaten uit? Waarom?

» Meer informatie

 

Mediawijsheid.nl

Op Mediawijsheid.nl staan diverse dossiers voor scholen, waaronder een handig overzicht aan lesmateriaal. Lees bijvoorbeeld de volgende dossiers:

 

Op de hoogte blijven

Wil je in de toekomst informatie ontvangen of meedenken over de ontwikkeling van het Mediawijsheid Debat?
Laat dan hier je gegevens achter.

Initiatiefnemers