Over ons

Het Mediawijsheid Debat is een initiatief van Mediawijzer.net, Beeld en Geluid, VodafoneZiggo en het Nederlands Debat Instituut.

Over Mediawijzer.net

Mediawijzer.net is het Nederlands netwerk voor mediawijsheid. Mediawijzer.net is opgericht op initiatief van de ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Mediawijzer.net heeft als doelstelling om de mediawijsheid van kinderen van 0-18 jaar te bevorderen. Zo organiseert Mediawijzer.net onder andere jaarlijks de Week van de Mediawijsheid. Mediawijzer.net wordt aangestuurd door vijf toonaangevende organisaties op het gebied van mediawijsheid:

  • ECP | Platform voor de InformatieSamenleving
  • Kennisnet
  • Koninklijke Bibliotheek
  • het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid
  • NPO

Meer informatie


Over het Nederlands Debat Instituut

Het is al twintig jaar de missie van Stichting Nederlands Debat Instituut om ervoor te zorgen dat kinderen en jongeren overtuigender durven spreken, zorgvuldiger leren luisteren en altijd nieuwsgierig blijven naar de idee├źn van anderen. Door te debatteren doet de nieuwe generatie deze vaardigheden op. Het mooie aan de methode is dat leerlingen tegelijkertijd iets leren over de maatschappelijke onderwerpen die via de debatstellingen aan bod komen, zoals het belang van mediawijsheid.

Meer doen met debatteren? Haak aan bij een van onze vier activiteiten: een nascholingscursus, een debattraining in de klas, een maandelijkse lestip in je mailbox of deelname aan een landelijk debatkampioenschap. We werken op primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.

Meer informatie

Over Beeld en Geluid

Beeld en Geluid is het instituut voor mediacultuur. Het instituut duidt ontwikkelingen rondom mens, media en maatschappij van heden, verleden en toekomst vanuit mediahistorisch perspectief. Dit doet het aan de hand van een grote multi-media collectie, maar vooral met kennis over de mediacultuur. Beeld en Geluid laat zien hoe media zich heeft ontwikkeld in de (recente) geschiedenis, het instituut volgt daarbij actuele ontwikkelingen en reageert op nieuwe mediafenomenen om zo het belang en de betekenis van pluriforme en onafhankelijke media te benadrukken.

Beeld en Geluid maakt de unieke collectie en de kennis daarover breed toegankelijk voor uiteenlopende doelgroepen, waaronder mediaprofessionals, de creatieve sector, het onderwijs en het algemeen publiek. Het kritisch en creatief met media om kunnen gaan staat in het onderwijsaanbod van Beeld en Geluid centraal.

Meer informatie


Over VodafoneZiggo

VodafoneZiggo is een mobiele provider en kabelbedrijf. We leveren vaste, mobiele en geïntegreerde communicatie- en entertainmentdiensten aan consumenten en bedrijven. De wereld wordt steeds digitaler en de ontwikkelingen gaan razendsnel. Voor veel mensen is dat moeilijk bij te benen en dat heeft effect op onze maatschappij. Niet alleen op het onderwijs, maar ook op de overheid en het bedrijfsleven. We vinden het belangrijk dat kinderen zo vroeg mogelijk de vaardigheden ontwikkelen die passen bij deze tijd en bij de samenleving van de toekomst.

Onlangs is de Tweede Kamer akkoord gegaan met een versnelde opname van digitale geletterdheid in het curriculum. Tot dit is ingevoerd wil VodafoneZiggo het gat dichten door zoveel mogelijk jongeren alvast te laten kennismaken met technologie en het brede scala aan digitale mogelijkheden. Dat doen we o.a. met het lesprogramma Online Masters. Om kansen in de digitale samenleving te vergroten, zijn begeleiding en opleidingen nodig. Daarom is het essentieel dat we kinderen en jongeren voorzien van de juiste digitale bagage.

Meer informatie

Initiatiefnemers